Sony utökar sin α-serie av kameror

Med den elektroniska slutaren blir sökarbilden hela tiden stabil, det blir ingen blackout. Det gör det enklare för fotografen att följa snabba rörelser. Den kortaste exponeringstiden är 1/32000 sek. Kamerans sensor på 24 megapixlar är stabiliserad. Enligt Sony ska den medföra att bilder kan tas på 5 stegs längre slutartid utan skakningsoskärpa.

Utläsningen från sensorn är extremt snabb, vilket gör att objekt i snabb rörelse inte förvrängs. Sony säger inte att slutaren är helt global, det vill säga att all information läses ut på en och samma gång, men skillnaden i tid mellan de olika delarna av sensorn ska vara extremt liten.

Kameran har en autofokusering med 693 fasdetekterande autofokuspunkter, som täcker 93 % av sensorytan. Kameran beräknar korrekt exponering och fokuspunkt 60 gånger/sek. Sökaren uppdateras 120 gånger/sek. 

Kameran filmar i upplösningar upp till 4K och använder då hela sensorns bredd, så att objektivens bildvinklar blir desamma både vid stillbildsfotografering och video.

Läs mer…

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt

Kommande kurser

Inga aktuella kurser för tillfället.

På gång