Snabbare Sony

Även autofokuseringen är betydligt snabbare än vad föregångaren kunde erbjuda. Autofokuseringen använder 399 fasdetekterande punkter och 425 kontrastmätande punkter. Nu har Sony också satt in plats för två st SD-kort. Batterikapaciteten är fördubblad. α7R mkIII har en 42 megapixel sensor som är bakbelyst.

En ny funktion är att kameran kan ta fyra bilder i snabb takt, varunder sensorn förflyttas lite grann mellan varje exponering. Dessa delbilder kan sedan läggas samman till en bild med en upplösning på 170 megapixlar. 

Kameran filmar i upplösningar upp till 4K och då används hela sensorns bredd. Vid filmning i full HD är max tagningshastighet 120 bilder/sek, vilket gör det möjligt att skapa slow motion-effekter på upp till 5 gånger.

Läs mer…

Samtidigt lanserar Sony ett nytt zoomobjektiv, FE 24-105mm f/4 G OSS. Sony framhåller att objektivet ger en fin oskärpa, bokeh, i områdena som ligger utanför skärpezonen. Objektivet använder fyra stycken asfäriska linser och tre stycken linser som använder ED-glas. Det väger 663 gram, vilket gör att det är det lättaste objektivet i sin klass. 

Sony har också annonserat att man utvecklar ett 400 mm objektiv med en ljusstyrka på f/2,8. Detta objektiv kommer ut på marknaden under sommaren 2018.

Läs mer…

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt