Spyder 5

Många invänder att den skärm som de har köpt, den är minsann fabrikskalibrerad. Men det innebär inte alls att den återger färger och ljushet korrekt. En bra fabrikskalibrering innebär att de har styrt upp tonskalan på skärmen, inget annat. Du får en jämn gråskala, men tillverkaren har ingen aning om hur du kommer att använda skärmen och vet därför inte hur färgtemperatur och ljusstyrkan ska ställas in. Fabriksprofilen är oftast gjord på en alldeles för hög ljusstyrka och för kall färgåtergivning.

Vilka värden ska användas?

För till skillnad från vad de flesta tror så finns det inga korrekta värden som man alltid ska använda. Vill du veta mer om hur du hittar fram till de inställningarna som är korrekta för dig finns det en artikel om detta på http://korta.nu/monitor.

En skärmkalibrator är alltså ett måste för den som bryr sig om utseendet på sina bilder. Idag finns det två tillverkare som dominerar marknaden, X-Rite och Datacolor. X-Rites skärmkalibrator heter i1Display Pro. Den finns också i en något enklare variant under namnet ColorMunki Display. Datacolors motsvarighet heter Spyder. Nyligen lanserades den femte generationen av Datacolors kalibrator. 

När X-Rite ersatte sin i1Display2 med i1Display Pro var det ett stort steg framåt i kvalitet. Testade man 10 olika exemplar av i1Display 2 fick man nästan alltid 10 olika resultat. De var ofta så olika att skärmarna var synligt olika. Det är som om en tumstockstillverkare skulle tillverka tumstockar som varierar i längd med ±20%. Den nya generationen, i1Display Pro, är betydligt stabilare. I en test som vi nyligen gjorde jämfördes 9 exemplar mot varandra och då fick vi en skillnad på ΔE < 2 mellan de olika exemplaren. Det är i praktiken en osynlig skillnad. 

Spyder 4 var inte så varierande i kvalitet som i1Display2 var, men variationen mellan olika exemplar var ändå för mycket för att det skulle vara riktigt bra. Förhoppningen är att även Spyder 5 ska bli ett sådant lyft i stabilitet. 

Programvara

Den medföljande programvaran till Spyders kalibratorer finns i tre versioner; Express, Pro och Elite. Skillnaden ligger framförallt i hur exakt det går att ställa in den skärm som ska kalibreras. Express ger bara ett alternativ, en kalibrering till 6500K. För Pro-versionen tillkommer att man kan kalibrera skärmen till 5000K, 5800K och Native, det vill säga skärmens egen färgtemperatur. Med Elite kan användaren välja exakt den färgtemperatur som den vill få på sin skärm. 

En av flera bra funktioner i kalibreringsprogrammet är att du kan välja om du vill göra en fullständig kalibrering/profilering, en snabbare och mindre omfattande kalibrering eller bara kontrollera att skärmårofilen ger en bra färgåtergivning.

Programvaran är enkel att använda och ger ett vettigt resultat. Vi föredrar Elite-versionen, eftersom man ofta behöver välja en färgtemperatur som inte finns med från Express eller Pro. Men om du brukar kalibrera din skärm till exempel 5800K finns det ingen anledning att välja Elite-versionen. För de flesta ger dock Express-versionen alltför begränsade inställningsmöjligheter.

Elite-versionen ger dig möjlighet att ändra alla inställningar till exakt de värden du vill ha.

Köper du Elite-versionen får du också med ett avancerat program för att utvärdera din skärms bildkvalitet. Den testar en lång rad olika faktorer, vilket gör det möjligt för dig att kontrollera att din skärm fungerar korrekt.

En annan smidig funktion är möjligheten att visa en bild före och efter kalibreringen. I detta fall har färgtemperaturen sänkts från nästan 7000K ner till 5800K. Det tar bort det blå stick som skärmen visar i sin okalibrerade version.

Skärmtillverkare som Eizo och NEC har nu också lagt in stöd för denna kalibrator i de program som används till deras skärmar. Det gör att man får en hårdvarukalibrering av skärmen. Har du en sådan skärm, köp den billigaste versionen och använd sedan skärmtillverkarens programvara. Det är ingen skillnad på kalibratorn mellan de olika versionerna.

Testa kalibratorer

Hur testar man då en skärmkalibrator? Man använder en referenskalibrator, i mitt fall en Basiccolor Discus, som ger mycket exakta kalibreringar. Genom att först kalibrera en skärm med ett stort färgomfång med denna kalibrator och sedan mäta upp ett stort antal färger, först med Discus-kalibratorn, sedan med den kalibrator som ska testas, kan man jämföra de två färgvärdestabellerna. Ju större skillnaden är, desto sämre är den testade kalibratorn.

Testresultat

Från Datacolor fick vi tre kalibratorer för test. När vi jämförde den första med referenskalibratorn blev det en genomsnittlig skillnad mellan de två mätarna på under ΔE = 1, vilket är alldeles utmärkt. Färgskillnader mäts i ΔE, och definitionen på ΔE = 1 är att en sådan skillnad kan du ana, om två färgprover ligger vid sidan av varandra. Mindre skillnader än så är alltså omöjliga att se. Med andra ord, ΔE = 1 är en extremt liten skillnad. Om man kommer upp i ΔE = 3 och placerar proverna en bit ifrån varandra, då kan man också ana att de två färgerna skiljer sig åt. Så ΔE = 2 var ett mycket bra resultat. 

De två andra exemplaren gav en något större avvikelse, men fortfarande med en genomsnittlig avvikelse på ΔE < 2.  Skillnaden är så liten att det är svårt att se skillnaden på en skärm som är kalibrerad med någon av dessa tre kalibratorer. 

Sammanfattningsvis är programvaran till Spyder 5 mycket pedagogiskt utformad, med bra hjälp för både avancerade användare och de som är nybörjare inom skärmkalibrering. De kalibratorer vi testade gav en tillfredställande jämnhet mellan de olika exemplaren och de klarade att kalibrera de skärmar vi testade den på korrekt, även med de skärmar som hade ett stort färgomfång.

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt