Stor skärm med stort omfång

De har tagit fram ett par skärmar som vänder sig direkt mot fotografer och prepress. En av dessa, PG2401T, har blivit godkänd av FOGRA, det tyska testinstitutet för den grafiska industrin, som godkänd för prepress. Och det är inte enkelt att få ett sådan godkännande, så BenQ kan göra riktigt bra skärmar.

Jag har testat en större skärm, SW2700PT. Det är en 27" skärm med en upplösning på 2560x1440 pixlar. Skärmen kan återge 99% av Adobe RGB:s färgomfång. Skärmen levereras med en keps och med BenQ:s kalibreringsprogram, Palette Master. När man använder denna programvara kan skärmen hårdvarukalibreras, det vill säga att skärmens färgtemperatur och ljusstyrka ställs in automatiskt som en del av kalibreringen/profileringen av skärmen.

Skärmen har ett smidigt stativ, som gör det enkelt att placera skärmen så att den placeras rätt i höjdled och lutning. Det är förvånande hur ofta skärmtillverkarna gör det svårare än nödvändigt att placera skärmen såsom vi vill ha dem. Och med dagens stora skärmar är detta mer väsentlig än någonsin.

Den rödfärgade figuren visar omfånget som Adobe RGB kan återge. Den flerfärgade kroppen är omfånget för BenQ SW2700PT. I så gott som alla delar sträcker sig skärmens omfång en bit utanför Adobe RGB. Det är bara i en del mörka partier som skärmen inte fullt ut kan återge omfånget hos Adobe RGB. 

Skärmen får en upplösning på lite drygt 100 pixlar/tum. En del kommer säkert att önska sig en skärm med högre upplösning, nu när så kallade 4K-skärmar har blivit så populära. För min del ser jag ganska få fördelar för en fotograf med dessa skärmar. Skulle jag däremot arbeta med vektorgrafik eller med textintensiv grafisk formgivning är det en klar fördel med den högre precisionen som en 4K-skärm ger. 

Ett extra tillbehör var en liten dosa, som gör det enklare att ställa in skärmens olika parametrar. De flesta skärmars OSD-funktioner (On Screen Display) lyckas driva mig till ett milt vansinne när jag ska använda dessa. Tack och lov är det ju inte så ofta man behöver gå in i dessa inställningar på en hårdvarukalibrerad skärm. Men här visade det sig att om jag ville ha en kalibrering för utskrifter och en för webben, då var den enda möjligheten att ta fram dessa inställningar via skärmen OSD-inställningar. Då underlättade denna lilla dosa mycket. 

10 bitar

BenQ SW2700PT arbetar internt i 14 bitars färgdjup, det vill säga att den information som kommer från grafikkortet omvandlas till 14 bitars färgdjup innan den bearbetas. Det gör att även mjuka gradationer återges utan bandningar. Den är också förberedd, så att den kan ta emot en 10 bitars signal från videokortet. 

De flesta videokort arbetar med 8 bitars färgdjup. Men alltfler kort kan idag skicka ut en signal i 10 bitars färgdjup. Men det krävs också att operativsystemet stöder detta. Windows-plattformen har gjort det under en längre tid, och sedan uppdateringen till El Capitan har också Mac gjort detta. Så om du har en dator med rätt operativsystem, rätt videokort, rätt anslutning mellan dator och skärm (DisplayPort) och rätt programvara, då kan du få fram en 10 bitars signal till din skärm. 

Vad är det då för fördel med detta? Vitsen är väl framförallt att i partier med mjuka, nyanserade gradationer minskar du då risken för att få bandningar, bandningar som inte finns i själva bildfilen, men ser ut att finnas i bilden när den visas på skärmen. 

För att Photoshop ska skicka ut en videosignal i 10 bitars läge måste du aktivera programmets stöd för detta. Funktionen återfinns i programmets inställningar, under Prestanda-delen (Settings > Performance). I denna dialogruta klickar du på inställningarna för grafikprocessorn och markerar 30-bitars skärm, det vill säga 3 kanaler med 10 bitar vardera.

Det finns en särskild testbild som du kan ladda ner och kontrollera om du har fått alla parametrar att fungera. Om bilden ser jämn ut, utan bandningar eller färgskiftningar, då fungerar 10 bitars kommunikationen.

Spelar det någon väsentlig roll? Jag kan märka en liten skillnad på återgivningen av riktigt mörka bilder, där återgivningen har blivit en aning bättre.

Prestanda

Jag har gjort de vanliga testerna på skärmen, det vill säga mätt upp färgomfånget, kontrollerat skärmens jämnhet och stabilitet över tiden och kontrollerat precisionen. Resultatet av alla dessa tester var att skärmen gav ett mycket bra resultat. Visuellt var den också jämn över ytan så att jag kunde flytta på bilder över hela skärmen och se samma utseende oberoende av var bilden var placerad. Så skärmen i sig själv är riktigt bra och det är glädjande att se att vi kan få en skärm med denna prestanda och storlek till ett OK pris. Längst ner på denna sida hittar du några av de testbilder jag använder i mappen skarm.zip.

Jämfört med de avancerade programmen från Eizo och NEC har BenQ:s kalibreringsinställningar rätt begränsade möjligheter.

Efter kalibreringen genomförs en validering, en kontroll över att skärmen visar färgen korrekt. Avvikelsen från de korrekta färgerna är här Delta E = 0,48 i genomsnitt, med ett maxvärde på 1,07. Det innebär att skärmen visar färgerna med så små avvikelser från korrekt färg att det är omöjligt att se för en normal betraktare. 

Hur är skärmen jämfört med konkurrenterna från NEC och Eizo då? Hårdvarumässigt har jag alltså har jag inga invändningar, detta är en bra skärm som står sig väl i konkurrensen. De anmärkningar jag har rör mest det medföljande kalibreringsprogrammet, Palette Master. Jämfört med konkurrerande program från Eizo och NEC är detta ett rätt begränsat program, som saknar en del avancerade funktioner. Funktioner som kanske inte är så viktiga för de flesta användare, men som är det för de som till exempel behöver kontrollera skärmens kontrastomfång eller kalibrera skärmen till en snävare färgrymd. För den som är van vid program som Eizo ColorNavigator eller NEC SpectraView Profiler (samma program som Basiccolor Display) och utnyttjar deras avancerade funktioner är Palette Master lite för begränsat. 

Jag brukar till exempel alltid göra två kalibreringar av min skärm, en där jag utnyttjar skärmens hela omfång och en där jag stryper färgomfånget ner till sRGB. Den senare profilen använder jag när jag arbetar med bilder som ska ut på webben. På så sätt kan jag kontrollera hur en bild kommer att se ut på en genomsnittlig standardskärm. På denna skärm kan jag dock använda det förkalibrerade sRGB-läget, som ger en OK simulering av en sådan standardskärm.

Men för flertalet användare är de funktioner som saknas överkurs. Behöver du inte dessa funktioner får du en riktigt bra skärm med stort färgomfång och bra färgåtergivning till ett bra pris.

Läs mer...

Bifogade filer: 

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt