Hur får alla veta ens nya trycksvärtsdoftande bok finns?

Även om man tycker att den bok man just gjort har evig livslängd är det bra att lägga krut på marknadsföringen när boken är ny. Media är ju nyhetsberoende och även bokbranschen präglas av nyhetstänkande. Skönlitterära böcker tilldelas en utgivningsdag som också blir första recensionsdag. När känd författare efter flera års uppehåll ger ut en bok, blir det i sig en nyhet. Besök av utländska författare ges nästan alltid ett nyhetsvärde.

Det finns utarbetade rutiner i förlagens marknadsföring. En viktig del är annonser i tidningen Svensk Bokhandels tre tjocka specialkataloger: Vårens, Sommarens och Höstens böcker. Dessa läses av branschen, dvs bokhandlar, tidningsredaktioner, bibliotek m fl. Journalister och kritiker förbereder ofta därifrån vilka böcker de vill skriva om.    

Och man arrangerar releasepartyn, poesiaftnar, debattkvällar, bjuder in utländska författare och informerar pressen, deltar på mässor och ser till att konferensprogrammet tar upp samma ämnen som de nyutkomna böckerna – eller rentav presenterar dessa. Man placerar sig i olika program i media. Hos några bokhandlare läser författare ur sina nyutkomna böcker.  

Recension och reportage
Det finns olika uppfattningar om värdet av marknadsföringsinsatser och vad de stora förlagen gör är kanske inte så relevant för små fotoboksförlag, som har sin hemsida, sällan någon första recensionsdag och inte heller pengar avsatta för marknadsföring.  

Men att skicka recensionsex till olika tidningsredaktioner eller boksajter är ett sätt att både få ut information om boken samt – inte minst viktigt – kanske få ett omdöme (en positiv recension behöver i och för sig inte betyda att din bok säljer bättre). Bifoga en kort pressrelease med några rader om boken och lite information om dig själv. Oftast ansvarar kulturredaktionen för bok- och konstkritik i både dags- och fackpress. Man kan aldrig vara säker på att en bok blir recenserad så det kan bli dyrt ifall du skickar böcker till många olika tidningar och de inte skriver,

Ofta presenterar tidningar en nyutkommen bok genom att själv skriva en artikel och kanske göra en intervju; du kan själv försöka sälja in reportage eller delar ur boken. Olika redaktioner, fack- och branschtidningar bevakar olika ämnen; vilka kan ha intresse av din bok?

Svensk Bokhandel

Boksajter på nätet:
www.bokhora.se
www.bokhyllan.nu
www.dagensbok.com  

Andras erfarenheter:
"Jag har provat allt. Direktutskick, gå till företag, broschyrer, SFF-utskick. Försäljningserbjudanden till SFF:s nära 2 000 medlemmar har som mest gett 17 ex."
"Inse att stora företags marknadsföring kostar 40% av omsättningen. Detta är inte bevis på slöseri utan på att det är svårt och tufft att sälja. Så om du inte lever på din rika fasters pengar så måste du noga tänka igenom hur bokens kostnader ska komma tillbaka. Dvs. hur boken ska säljas."

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt

Kommande kurser

Inga aktuella kurser för tillfället.