Skärmar med hög upplösning och stort färgomfång

I själva verket innebär de nya skärmarna en utmaning för oss.  De flesta 4K-skärmar som säljs idag brister i många andra hänseenden. Bara för att de har 4K betyder det inte att grundläggande krav kan kastas ut. Fortfarande vill vi ha skärmar som har ett stort färgomfång, det vill säga kan återge de färger som ryms inom Adobe RGB. Fortfarande ska de ha en korrekt färgåtergivning, en bra gråbalans och en korrekt återgivning av extrema, mättade färgvalörer. Vi vill fortfarande ha skärmar som kan hårdvarukalibreras. Inga av dessa krav uppfylls av de flesta 4K skärmar vi har sett hittills.

Men nu kommer det bättre skärmar, skärmar som har alla dessa goda egenskaper och dessutom har en upplösning på 4K. Så det är klart att vi kommer att ha skärmar med högre upplösning även hos oss om ett tag. 

Vad är en 4K skärm?

4K är ett begrepp som beskriver en skärm som har en upplösning på 3840×2160 eller 4096 x 2160 pixlar. Vad vi får är en skärm där skärmens pixlar är så små att de inte syns. Det kräver en upplösning på minst 120 ppi om man har ett normalt betraktningsavstånd på cirka 50 cm.

Redan är det många som tar del av webbsidor och kollar på bilder via skärmar som är extremt högupplösande. Den nya iMac-datorn, med sin 5K-skärm har väckt stort intresse. Men till mångas förvåning är många bilder suddiga. Text ser bra, grafik ser fantastiskt ut, men pixelbilder ser luddiga ut. 

Lösningen på detta att alla bilder måste göras i två versioner, en med den dubbla upplösningen jämfört med den grundläggande bilden. Denna bild taggas med informationen @2x som ett tillägg till bilden. 

Så har du en bild som ska visas på en yta som är 300 x 400 pixlar på din webbsida, då gör du en bild som är 300 x 400 pixlar och kallar den minbild.jpg. Sedan gör du en bild som är 600 x 800 pixlar och döper den till minbild@2x.jpg. 

Till slut lägger du in en kod som gör att din webbsida känner igen att det är en dator som använder en högupplöst skärm som besöker din sida. Då ska din sida sända ut den högupplösta bilden istället, men visa den på 300 x 400 pixlars yta. Plötsligen återges dina bilder skarpt. 

Tyvärr har sfoto inte stöd för denna funktion, vilket gör att jag inte kan visa hur det fungerar här. Men på till exempel Apples hemsidor kan du se hur det fungerar, om du använder en skärm med hög upplösning.

Men det innebär att under lång tid framöver kommer vi behöva göra två varianter av våra bilder för att vi ska få ett optimalt resultat på våra webbilder, eftersom många telefoner, läsplattor och skärmar fortfarande kommer att ha en lägre upplösning. Ju fler webbsidor som stöder denna funktion, desto viktigare blir det att bilder skalas och sedan skärps på rätt sätt. Kraven på bildkvaliteten kommer helt enkelt att gå upp en hel del. 

Skärpning

Hur ska vi skärpa bilder om vi sitter vid en skärm med hög upplösning och ska skärpa bilder för tryck eller utskrift? 

Idag, när vi ska skärpa bilder inför en utskrift, är ju grundregeln att vi kollar på skärmen vid 50% visning, det vill säga att fyra pixlar i bilden (två på bredden, två på höjden) visas på en skärmpixel. Då kan vi se skärpningens effekt på ett rimligt sätt. Men om vi jobbar med en skärm som har nästan samma upplösning som trycket har, hur ska vi då ställa in vår skärm? 

Så här ser bilden ut på en skärm med en upplösning på 1920 x 1200 pixlar när bilden visas vid 100 %.

Samma bild, men nu visad på en skärm med en upplösning på 3840 x 2040 pixlar. Också här visas bilden vid 100 %.

Och slutresultatet ser du här.

 

Eftersom varje enskild pixel är mindre på en 4K-skärm är det bättre att ställa in bilden så att den visas vid 100%. Radien, den faktor som avgör bredden på den zon som påverkas av skärpningen, kommer att återges med ungefär samma faktiska mått på skärmen som den sedan kommer att återges i trycket eller vid utskriften. 

Vi vill ha en skärpning som har en radie på cirka 0,5 mm på utskriften eller i trycket. Då upplevs bilden skarpare utan att man ser skärpningsartefakter. På en högupplöst skärm, med dess betydligt mindre pixlar, kan vi visa bilden vid 100% och får då en bredd på skärpningsradien på skärmen som ungefär motsvarar det vi får i trycket.

När det gäller webbilder är det ju enkelt om du ska göra bilder som är riktade mot högupplösta skärmar. Visa bilden vid 50% visning om du följt råden ovan och gjort en bild som ska ska skalas ner till halva storleken. Se sedan bara till att  du skärper bilden så att det ser bra ut. En normal radie för en webbskärpning är 0,3-0,5 pixlar. Här bör du ha en högre radie, 0,6-1 pixel är en bättre radie för webbskärpning av bilder som är avsedda för en högupplöst skärm. Jag lägger mig hellre på den lägre sidan för att slippa ett överskärpt utseende.

De bilder som är riktad mot lågupplösta skärmar bör fortfarande skärpas med en radie på 0,3-0,5 pixlar. Ska du bestämma mängden så bör du visa bilden vid 200% visning. Då får du en bredd på din skärpning som matchar vad de som sitter med en normal skärm ser.

Sammanfattningen blir att när du använder en 4K-skärm bör du arbeta vid 100% för att kolla skärpningen av dina bilder inför tryckning, 50% för att kolla bilder som sedan ska visas nedskalade på en högupplöst skärm och 200% för att granska hur skärpningen ser ut om bilden ska visas på en normal skärm. Och har du en gång vant dig vid att se på bilder på en högupplöst skärm är det svårt att gå tillbaka till en skärm med normal upplösning.

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt

Kommande kurser

Inga aktuella kurser för tillfället.