Ett uppslag ur den vinnande boken av Martina Hoogland Ivanow

Vinnare av Svenska Fotobokspriset/ Martina Hoogland Ivanow: ”Saker händer ofta i mörker och skuggor”

Vi stämmer träff på ett fik som har nästan samma namn som ett annat i närheten, så vi lyckas hamna på var sitt ställe först. Men till sist kommer Martina Hoogland Ivanow rätt och kan slå sig ner och berätta om hur hennes bok blev till. 

Under mitten av 90-talet till 2000-talet arbetade Martina Hoogland Ivanow som modefotograf i London. Då började hon intressera sig för det som händer där ljuset inte finns.
 
Passbild/Privat 

– Jag tänker att saker ofta händer i mörker och i skuggor och tar vi bort information och fokuserar på något annat än vi förväntar oss så kan bilderna börja tala utifrån vårt undermedvetna och lämna utrymme, säger hon.

Möjligheten att ta bort något lämnar plats för betraktaren att få syn på det som ligger bortom det förväntade. Hon tar ofta bort fokus från ansiktet, och ger plats till kroppsspråk och miljö.

– Som här, säger hon och visar bilden där två män sitter i en bil medan en gosedjursapa hänger utanför bilfönstret, bunden.  Vi ser inte männens ansikten, eftersom de är i skugga. Jag föreställer mig att vi får större möjlighet att ta del av deras relation genom att betrakta det omkring än om vi erbjöds ett ansikte. Det öppnar upp för en annan berättelse.

Martina Hoogland Ivanows bok består egentligen av tre böcker, Satellite och Circular Wait, samt ett index över bilderna. I den tredje delen Second Nature, finns bilder från tidigare arbeten men också två texter, skrivna av Estelle af Malmborg, curator och författare och den andra är en dialog mellan Martina Hoogland Ivanow och konstnären Karin Mamma Andersson.

– Jag tyckte att texterna kompletterade varandra, Estelle af Malmborg gjorde associationer kring fotografiernas kontext, historiskt och i nutid, medan samtalet med Karin Mamma Andersson blev ett mer transparent sätt att visa den konstnärliga processen, säger Martina Hoogland Ivanow.

Hon och förlaget funderade länge på vem hon skulle ha samtalet med, en teoretiker, curator eller en konstnär? Till sist fastnade hon för Karin Mamma Andersson, som tillhör en annan generation och som använder sig av ett annat medium än Martina Hoogland Ivanow.

– När vi träffades pratade vi i flera timmar och hittade våra beröringspunkter, bland annat i hur man hittar sina logiska associationer. Sedan tog jag med den delen av samtalet som berörde de här två projekten – Satellite och Circular Wait.

Att göra boken är en process som pågått i fem år. Första projektet var Satellite, där Martina Hoogland Ivanow undersöker utrymmet mellan människor, hur vi definierar oss genom någon annan, det där hålrummet som säger så mycket om hur vi relaterar till varandra.

– Fokus är situationer där gränsöverskridande sociala strukturer tar plats, säger hon, då både i det kanske medvetet utmanade, new age och alternativ livsstils kultur men även i det mer normativa som i kärleks och familje relationer .

Arbetet sådde frön till Circular Wait, som också handlar om beteendemönster – men då i en annan relation, den mellan människan och naturen. Där finns en dubbelhet, i förhållningssättet till naturen som Martina Hoogland Ivanow tycker är intressant.

– Där har jag närmat mig platser som är konstruerade för att ge en närhet till naturen, platser som turister eller natur intresserade besöker. Raukar, stränder vi besöker i grupp. Det påvisar en komplexitet i vårt förhållningssätt till naturen, även i de situtioner med omtanke som tex med fågelskådare finns där samtidigt ett stort behov av kontroll, säger Martina Hoogland Ivanow.

Hon tycker att det finns något humoristiskt och intresseväckande i hur människor som bor i eko-byar, fågelskådare eller jägare använder både kroppsspråk och attiraljer för att visa sitt värnande om naturen, samtidigt som de försöker kontrollera den.

– Jag tycker att det är intressant hur vi i vår tid längtar efter det autentiska och vilda, jag tänker att det är ett symptom på att någonting saknas. Och samtidigt är denna längan tillbaka till något ursprungligt förbi, för naturens del vore den kanske bättre om vi lämnade den ifred och höll oss till miljösmarta städer?

Titeln talar om dubbelheten, att människan har en strävan att leva cirkulärt, med naturens cykler, men vi klarar inte det. Skulle alla elda med vet skulle skogen ta slut. Klimatkrisen pågår, naturen står på vänt. Vi försöker kontrollera det okontrollerbara.

– Även om jag använder humor, är det delvis dystopiskt. Det är lite sorgligt att vi inte förmår att förändra, att det vi gör är ofrånkomligt mänskligt.

Fotoböckernas stora förtjänst är det intima – men Martina Hoogland Ivanow tycker också om böckerna fysiskt, gillar formatet. Hon är väldigt nöjd med formgivningen som fångat projekten och blivit en förlängning av dem.

– Det jag tycker om är alla de här små detaljerna som följer med, som att de är i kartong, vilket ofta används i new age och miljörörelsens kultur. Regnbågsfärgerna och pastellerna appellerar till det alternativa – rejv och hippiekulturen. Och så neonfärgen; neon är ju en varningssignal för dem som närmar sig naturen, som ett skydd mot det okontrollerbara.

 Ana Udovic



Namn: Martina Hoogland Ivanow
Ålder: 42 år.
Bor: I Stockholm
Familj: Sambo, ett barn och två bonusbarn.
Nominerad för: Satellite + Circular Wait, Livraison Books
Formgivare: Sandberg&Timonen
Hemsida: Martina Hoogland Ivanow 

Läs intervjuer med samtliga nominerade i Svenska Fotobokspriset 2016

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt

Kommande kurser

Inga aktuella kurser för tillfället.

På gång