Delta inte i ketchup-kampanj!

Tävlingen går ut på att man laddar upp bilder och skapar sin egen ketchupetikett som man sedan får hemskickad till sig själv. Ett till synes roligt upplägg kan man tycka. Men det som är mindre roligt är att Felix får alla immateriella rättigheter till de bilder som laddas upp. Felix får alltså rätt att förfoga över etiketten, framställa exemplar av den och göra den tillgänglig för allmänheten på alla tänkbara sätt i all media i all evighet. Genom att ladda upp bilder ger fotografen alltså bort material till Felix som de kan använda hursomhelst hur länge som helst helt gratis. SFF:s förbundsjurist Thomas Riesler ser flera problem med upplägget även för företaget Felix.

- Om det är personer på bilden och bilden ska användas i marknadsföring så krävs tillstånd. Är det barn på bilderna krävs tillstånd från båda vårdnadshavarna. Hamnar bilderna på internet och det finns risk för kränkning så då krävs också tillstånd, säger Thomas Riesler.

Svenska Fotografers Förbund avråder professionella fotografer att delta i projektet.

SFF info

SFF

SFF är med över 2000 medlemmar den största organisationen för fotografer i Norden.

Förbundsnytt